Thursday 7 June 2012

Pilihan nama untuk Bayi anda !!

Hi.. korunk...
Sejak dah nak begelar ibu ni, semua sibuk2 mencari nama2 utk bayi masing2...
Sy tumpang hepi saja ! Pemilihan nama anak tidak harus dipandang ringan ya …

Sebagai Muslim kita percaya kepada hari kebangkitan atau hari akhirat. Sesungguhnya nama diberikan kepada anak di dunia kekal digunakan di akhirat. Setiap anak Adam dibangkitkan dan dipanggil dengan nama seperti nama di dunia.

Seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Kamu sekalian pada hari kiamat akan dipanggil dengan nama kamu dan nama bapa kamu, maka hendaklah kamu memperelokkan nama kamu.” (Hadis riwayat Abu Daud).

Perkara pertama yang diberikan oleh ayah atau ibu kepada anaknya adalah nama. Islam menetapkan ibu bapa menamakan anak dengan nama yang bermaksud baik.

Ibu bapa bertanggungjawab memilih nama anak dengan penuh teliti. Nama diberikan kepada anak di dunia kekal digunakan di akhirat. Islam menegah sama sekali ibu bapa melakukan sesuatu yang mengaibkan anak. Disamping itu, ada nama yg diberikan apabila diterjemahkan ke bahasa Arab mempunyai makna buruk dan memalukan. Jadi pilih lah nama yang baik2. Nama baik boleh memberikan kesan jiwa atau rohani kepada pemilik nama untuk berkelakuan baik seperti namanya.

Kat sini saya ada link utk memilih nama2 untuk bayi anda :)
cewah selamat memilih nama2 yg indah ! Tapi ingat ,
nama anak yang didaftarkan juga tidak boleh ditukar



Apa kata try click ni :

No comments:

Post a Comment

korunk yg ke :

->

Now we're friend